23.6.07

Wie zij uw vrienden, meneer Karakus?

Hieronder de meest actuele extra Vreewijker, het blad van de BOV voor Vreewijkers over Vreewijk:

De stad wil bouwen in Vreewijk. En wij moeten verhuizen. Dank aan onze huisbaas Com•wonen.

De vorige keer hebben wij het U al gemeld, dat we in de gemeentelijke concept-stadsvisie hebben gelezen dat het college van B en W Vreewijk heeft aangewezen als herstuctureringsgebied en hebben wij U gelijk verteld dat dat betekent dat er veel gesloopt gaat worden en opnieuw gebouwd. Dat betekent dat alle uitspraken van de Vreewijkers, dat er niet gesloopt zou mogen worden in Vreewijk, door dit stadsbestuur naast zich neer worden gelegd. En het betekent ook dat dit College een deal gemaakt heeft met Com•wonen om haar plannen om Vreewijk op de schop te nemen mogelijk te maken. Het staat er echt in die Stadsvisie op pagina 92, dat naast Bloemhof, Afrikaanderwijk, Hillesluis ook HEEL Vreewijk is aangewezen als herstructureringsgebied.

Wij beginnen nu goed te begrijpen wat het Pact op Zuid feitelijk is. Dat is feitelijk voor Vreewijk de aankondiging dat een groot deel van onze woningen moet worden gesloopt en vervangen door koopwoningen. Naast die koopwoningen die op dit moment al niet kunnen worden verkocht. Nog meer van die woningen, waarvan dan weer op een andere pagina staat dat slechts 20% zal worden gebouwd in de goedkope sector. Nergens staat verder aangegeven hoeveel een woning dan moet gaan kosten om goedkoop te heten. Kortom, er zullen woningen worden gebouwd op de plek waar nu onze goede woningen staan, met hoge koopprijzen, die wij niet meer kunnen betalen.

En dat laatste betekent in feite ook dat het advies van wethouder Karakus om samen met de deelgemeente en de huisbaas een wijkvisie te schrijven een fantasievolle list was om ons het gevoel te geven dat we nuttig werk konden gaan doen met het gezamenlijk werken aan de wijkvisie en onze wijk. Nu lijkt het vast te staan dat er geherstructureerd wordt en dat de huisbaas door de gemeente wordt gesteund om haar plannen verder uit te voeren. Wethouder Karakus is liever vriendjes is met de woningbouwcorporatie Com•wonen dan met zijn kiezers.

Bovendien lijkt wethouder Karakus nu ook een leugenaar te zijn. Ondertussen is er na ruim een jaar nog steeds geen concept-wijkvisie die ons al lang geleden is beloofd. Nu is dat ook niet meer zo nodig, want in hoofdlijnen hoeven we nu niet eens meer te raden wat daar in komt te staan. Het deelgemeentebestuur wilde daar al wel besloten over praten in een raadscommissie, maar de raadsleden in die commissie zien de bui kennelijk al aan komen en willen er alleen in het openbaar over spreken, dus met pers en bewoners erbij, waarna dat gedeelte van de vergadering helemaal niet doorging.

Wij gaan er nu maar van uit dat de gemeente via de stadsvisie eigenlijk het signaal afgeeft zelf geen goede plannen te kunnen maken, maar er meer voor kiest om geheel afhankelijk te worden van onze huisbaas. Zelfs zijn ze zover gegaan om de minister te vragen een financiele bijdrage te leveren aan de de herstructurering ten behoeve van een corporatie die al schatten heeft verdiend aan de hoge huren die wij elke maand moeten opbrengen en die zichzelf tot een van de rijkste corporaties mag rekenen van Rotterdam en omgeving en die het onderhoud van onze woningen feitelijk al een paar jaar geleden op heeft gegeven. Het is een gegeven dat Com•wonen een boekhoudkundige reserve heeft staan van bijna een miljard euro en per jaar bijna 30 miljoen euro aan Vreewijkse huur van ons binnenkrijgt. Dat leidt er toe te denken dat de feitelijke handelswaarde van de Vreewijkse huurwoningen bij benadering meer dan 600 miljoen WOZ-waarde is.

Als wij wethouder zouden zijn dan zouden we ook vriendjes willen zijn met zo’n rijke huisbaas. Maar als huurder, die veel huur betaalt, waarbij naast hem of haar woningen leeg worden gehouden en achterstallig onderhoud een norm schijnt te zijn, begin je daar toch heel anders over te denken.

En als kiezer wordt je inmiddels grotelijks belazerd. Want hebben wij voor de gemeenteraadsverkiezingen in één van de verkiezingsprogramma’s ergens gelezen dat het voornemen was om Vreewijk te gaan slopen? Had U er dan op gestemd?

Achtergronden op de Stadsvisie en het Pact van Zuid

Het college roept op om met zijn allen te geloven in het Pact op Zuid, maar realiseert zich ook dat veel mensen van Zuid daar niet kunnen blijven wonen. Het investeringsprogramma Pact op Zuid is juist bedoeld om van Rotterdam-Zuid een mooi en economisch krachtig gebied te maken waar het prettig wonen is. "Zodat de sociale stijgers er blijven wonen." Daar is een miljard euro voor vrijgemaakt, waarvan €830 miljoen door woningbouwcorporaties en €170 miljoen door de gemeente. "Extra geld", volgens Dominic Schrijer, wethouder Grotesteden-beleid. "Dat geld komt boven op wat we normaal al zouden doen." De neuzen dezelfde kant op te krijgen; er zal nog heel veel meer geld moeten worden vrijgemaakt; om alle maatregelen die zijn vastgelegd in het pact uit te voeren. Daarvoor is dat miljard euro extra niet voldoende. Dit jaar zal er al 34,4 miljoen euro worden geinvesteerd. Het is de bedoeling dat er veel meer huizen met tuintjes voor gezinnen komen op Zuid en die moeten straks toch echt zelf hun tuintjes onderhouden. Die legers werklozen moeten er straks helemaal niet meer zijn; behalve de fysieke aanpak staan in het pact ook maatregelen om Zuid economisch en sociaal te verbeteren. - het plan is bedacht door woningbouwcorporaties en het college en de uitvoering ligt vooral binnen de deelgemeenten - het Rijk heeft het plan omarmd.

Nadere uitleg: Elke stad van enige importantie stelt zich tegenwoordig ten doel meer mensen uit de middenklasse te huisvesten. De laatste jaren hebben veel mensen met middeninkomens de stad verlaten en zich in suburbane gebieden, dus buiten Rotterdam gevestigd. Het is het gevolg van het eenzijdige aanbod van duurdere woningen in de voorsteden en landelijke gebieden, juist met de bedoeling om ‘doorstroming’, dat wil zeggen de uitstroom van mensen die het zich konden permitteren, op gang te brengen. De achterblijvers blijken nu het kind van de rekening. De situatie van de zittende bevolking wordt niet als uitgangspunt voor het beleid genomen, maar wordt als probleem gezien. De oplossing wordt van import van middeninkomens verwacht. Een woonwijk met veel mensen uit lagere inkomensgroepen heeft kennelijk geen bestaansrecht meer. Sloop van goedkope huurwoningen en vervanging door duurdere koopwoningen leidt tot verdrijving van een groot deel van de zittende bevolking.

Het plan is, dat de Pleinweg moet worden ondertunneld. Zo gauw de automobilist de stad inkomt, gaat hij straks een tunnel in, dus al bij de Vaanweg zien we hem niet meer en geeft hij ook geen overlast meer. In een klap doorrijden naar de stad. Dat kan straks. Dat lijkt een mooi plan. Maar wel een plan met veel CO2 uitstoot. Daar waar in de EU men zich massaal zorgen maakt over het intensieve autoverkeer en bijvoorbeeld Den Haag, Londen en Duitse steden plannen ontwikkelen om autoverkeer te belemmeren in haar groei, gaat Rotterdam juist het autogebruik stimuleren door elke automobilist ongehinderd door te laten rijden naar de stad in een tunnel. Maar is er in de stad wel zoveel ruimte voor al die aanzwellende groepen automobilisten die naar de stad (of Zuidplein) willen rijden en daar hun auto kwijt willen? De lucht knapt er in ieder geval niet van op.

De Vaan wordt vermeld als HERSTRUCTURERINGSGEBIED in de Stadsvisie. Logisch, want in de nieuwe flats, voor de beoogde nieuwe Rotterdammer-MET-geld die straks worden gebouwd, heb je vrij uitzicht over de tunnel naar het park, dat er dan inmiddels aardig bij zal liggen. Een juichende brochure. Zo zou je de nieuwe Stadsvisie Rotterdam 2030 het beste kunnen typeren. De fraaie brochure, waarin de gemeente Rotterdam haar plannen ontvouwt voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stad tot het jaar 2030, staat bol van de ambities en goede voornemens. Waarin een groot deel van de huidige bevolking plaats zal moeten maken voor mensen uit de middenklasse. Maar komt er met slopen van betaalbare woningen wel een nieuwe Rotterdamse middenklasse? Waarom gaan we niet uit van de kracht en de mogelijkheden die de stad en haar bevolking zelf hebben te bieden? De meer kapitaalkrachtige bewoners en ondernemers uit de bestaande wijken moet je juist trachten te binden. Daartoe is ook een veel grotere differentiatie en diversiteit in doelgroepen en woonvormen nodig. Mensen moet je daar juist bij betrekken. Van inspraak worden bewoners wijzer en mondiger. Nu worden bewoners geheel langs en zelfs buiten de zijlijn gehouden. De beslissers moeten juist meer ruimte voor meedenken en meepraten geven.

De 'Aanpak op Zuid' moet een 'Aanpak voor mensen' zijn en geen 'Aanpak over Stenen'. Het sociale gedeelte moet sterker ontwikkeld worden en gericht zijn op het vergroten van kansen voor de bewoners van Vreewijk. We moeten in het sociale programma bouwen aan de binding tussen mensen en bevolkingsgroepen. Er moet een samenleving gebouwd worden met een plek voor iedereen, respect voor verschillen en aandacht voor elkaars sterke punten en inzet voor het oplossen van gezamenlijke en individuele problemen. Economische kansenzones betekenen: nadrukkelijk rekening houden met de behoeften en draagkracht van de buurt met betrekking tot de invulling van de middenstand. Voorkomen moet worden dat er oneerlijke concurrentie ontstaat of er detailhandel gevestigd wordt die wegens een verzadigde markt geen toekomst heeft. Of dat het massale winkelcentrum Zuidplein verder wordt ontwikkeld, op zodanige wijze dat andere winkelcentra in de wijken zoals de Groene Zoom en Boulevard Zuid, nog minder kansen krijgen op kooppubliek.